ΙΔΙΩΤΙΚΗ ΑΣΦΑΛΙΣΗ & ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗ ΔΙΑΜΕΣΟΛΑΒΗΣΗ

Κάτι δεν "στέκεται" σωστά σε αυτή τη χώρα

Δημοσιεύθηκε στην ηλεκτρονική εφημερίδα nextdeal.gr, 04/06/2019.

Σε σχετική συζήτηση, κάποιος φίλος με ευρύτερη άποψη για πολιτικά, οικονομικά και κοινωνικά δρώμενα στη χώρα μας, μου έλεγε “Όχι δεν είμαστε Ευρωπαίοι. Ζούμε στο δικό μας γυάλινο κόσμο. Είμαστε χώρα δημοκρατική και ευρωπαϊκή αλλά δεν ανήκουμε στη Δύση. Ασχέτως πόσα Luis Vuitton, iPhone και πόσες Mercedes κυκλοφορούν ή πόσα PhD έχουμε αποκτήσει από τον προηγμένο δυτικό κόσμο, δυστυχώς κάποια οθωμανο-βαλκανικά κατάλοιπα που μας βαραίνουν, μας κρατάνε σε απόσταση από την ευρωπαϊκή πιάτσα”!

Μελετώντας την πορεία της Ιδιωτικής Ασφάλισης στη χώρα μας σε σχέση με τις ευρύτερες εξελίξεις του κλάδου, με βασικό προβληματισμό το γεγονός πως το ασφαλιστικό “προϊόν” παραμένει μονίμως “κολλημένο” γύρω στο 2,2% του Ακαθάριστου Εθνικού Προϊόντος (ΑΕΠ) της χώρας, αντιλαμβάνεται κανείς πως “κάτι δεν πάει καλά”. Σχετικά, σημειώνω τα παρακάτω:

Οι Καταναλωτές (Φυσικά Πρόσωπα και Επιχειρήσεις) είναι ο κινητήριος μοχλός του κοινωνικού και οικονομικού συστήματος και η προστασία τους είναι το βασικό μέλημα της νομοθεσίας και των Ευρωπαϊκών Οδηγιών που ενσωματώνονται σε αυτήν. Με γνώμονα την Προστασία του Καταναλωτή κρίνονται η ποιότητα και αξιοπιστία των διαφόρων προϊόντων που τους προσφέρονται και των υπηρεσιών που τους παρέχονται.

Σε ότι αφορά την Ιδιωτική Ασφάλιση, ο κλάδος της Ασφαλιστικής Διαμεσολάβησης, είναι, κατά την άποψή μου, το βασικό “όχημα” που θα μπορούσε να αποκαταστήσει το κύρος και την αξιοπιστία της στα μάτια των Καταναλωτών ώστε να αναπτυχθεί περαιτέρω, προσεγγίζοντας το μέσο όρο των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Δηλαδή, δεν είναι οι σχετικά λίγες (αρκετές για τα εγχώρια δεδομένα) Ασφαλιστικές Εταιρείες που θα μπορούσαν αυτό να το καταφέρουν αλλά είναι οι 16.729 (σύμφωνα με επίσημα στοιχεία του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου) πιστοποιημένοι Ασφαλιστικοί Διαμεσολαβητές. 

Με διαδικασίες που κράτησαν αρκετό χρόνο και με σχετική διαβούλευση που έλαβε σοβαρά υπόψη τις διάφορες απόψεις εμπλεκόμενων επαγγελματικών φορέων, εντάχθηκε πλέον στην εγχώρια νομοθεσία η περίφημη Ευρωπαϊκή Οδηγία Διανομής Ασφαλιστικών Προϊόντων (γνωστή ως Οδηγία IDD). Αυτό σημαίνει πως ως ευρωπαϊκή χώρα, έχουμε πλέον το κατάλληλο θεσμικό πλαίσιο το οποίο, σε συνδυασμό με την αναμενόμενη πολιτική αλλαγή (η μέχρι τώρα πολιτική ηγεσία έδειχνε ένα είδος “αλλεργικής” αντίδρασης στην έννοια της Ιδιωτικής Ασφάλισης), θα βοηθήσει στην ανάπτυξη του θεσμού της Ασφάλισης, σύμφωνα με ευρωπαϊκά πρότυπα και αρχές. Είναι όμως έτσι; 

Με αφορμή κάποια σχετικά ερεθίσματα που εμφανίσθηκαν στο διαδίκτυο, έκανα στις 22 Μαΐου 2019, τις παρακάτω δύο αναρτήσεις στην επαγγελματική μου σελίδα στο Facebook, η οποία βρίσκεται στην ηλεκτρονική διεύθυνση: https://www.facebook.com/koutinassa/ (όσοι την επισκεφθείτε κάνοντας κλικ, πατήστε “Μου αρέσει” και “Ακολουθείστε”, ώστε να ενημερώνεστε για χρήσιμα θέματα γύρω από την Ασφάλιση). 

1. Με αφορμή δημοσίευμα που αναφερόταν στην σύνθεση των Ασφαλιστικών Διαμεσολαβητών με αριθμούς, έγραψα:

Ενδιαφέροντα στοιχεία μετά την πρόσφατη ιδιαίτερα πετυχημένη 1η Εθνική Συνδιάσκεψη Επαγγελματικών Επιμελητηρίων για την Ασφαλιστική Διαμεσολάβηση. Επισημαίνεται το γεγονός πως οι Μεσίτες Ασφαλίσεων είναι μόλις το 2% των Ασφαλιστικών Διαμεσολαβητών σε όλη τη χώρα! Διερωτώμαι:

  • Υπάρχει άλλη χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης με κάποιο αντίστοιχο ποσοστό; 
  • Αποτελεί το στοιχείο αυτό, δείγμα ωριμότητας ή υστέρησης της αγοράς σε σχέση με την Ιδιωτική Ασφάλιση στην Ελλάδα;
  • Πώς σχολιάζεται το στοιχείο αυτό από την Αγορά, από το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Ελλάδος και ειδικότερα από το Σύνδεσμο Ελλήνων Μεσιτών Ασφαλίσεων (ΣΕΜΑ);

2. Με αφορμή δημοσίευμα που αναφερόταν στην ευθύνη των Ασφαλιστικών Διαμεσολαβητών στο πλαίσιο των εξελίξεων, επεσήμανα:

  • Όταν η αγορά συνειδητοποιήσει το ρόλο της Ασφαλιστικής Διαμεσολάβησης και τι σημαίνει Πράκτορας ή Μεσίτης Ασφαλίσεων,
  • Όταν τα Επαγγελματικά Επιμελητήρια και οι ίδιοι οι Ασφαλιστικοί Διαμεσολαβητές κατανοήσουν το ρόλο τους και τη σημασία της Επαγγελματικής Ευθύνης τους, όπως ο νόμος την ορίζει, και
  • Όταν οι Καταναλωτές (Φυσικά Πρόσωπα και Επιχειρήσεις) συνειδητοποιήσουν το νόημα της Ασφάλισης Επαγγελματικής Ευθύνης του Ασφαλιστικού Διαμεσολαβητή, ο οποίος τους προσφέρει ασφάλιση για την κάλυψη αναγκών του,

τότε μόνο θα μπορούμε να μιλάμε για ασφαλιστική συνείδηση και για πραγματική ανάπτυξη της Ιδιωτικής Ασφάλισης στη χώρα μας.

Δυστυχώς οι παραπάνω αναρτήσεις πέρασαν μάλλον απαρατήρητες αφού τα λίγα άτομα που τις είδαν και τις διάβασαν δεν εξέφρασαν σχόλια. Για το λόγο αυτό, χωρίς να τρέφω αυταπάτες πως θεαματικές εξελίξεις μπορούν να συμβούν άμεσα, δημοσιοποιώ το σχετικό προβληματισμό στην ηλεκτρονική εφημερίδα NextDeal ελπίζοντας σε ευρύτερο γόνιμο προβληματισμό, για το καλό της Ιδιωτικής Ασφάλισης στη χώρα μας.